Saturday, November 7, 2009

tips utk calon spm 2009-edisi segera

nota kepala:
'post' ini saya dedikasikan kepada adik2 smaplabu. Semoga cemerlang di dunia,sejahtera di akhirat. Doa saya sentiasa mengiring kalian.

Bismillah,salam alaik,

Dalam fatrah 'countdown for spm' yang semakin sikit utk dikira-sebulan lagi rsenyer, ada beberapa langkah yg perlu korang(bhs remaja) bagi perhatian. Di sini abg(hik2,geli la plak) akan kongsi beberapa yg pernah saya lakukan semasa saya bergelar calon spm 2008 SMAPLABU.

(Sebelum tuh,iklan jap. Mesti korang(kamu orang) tgh gelabah2,gelisah,cuak2,tido tetap nyenyak,tpi xcukup2. Takpe2,itu lah indahnya pengalaman utk mendapat kejayaan(11a1 dan sbgnya-berdasarkan target individu) jika korang sanggup berhadapan semua halangan tersebut)

baiklah,sila ambil yg sesuai dgn keadaan korg:
1. Sebulan lagi hendak periksa, anda semua kne 'struggle' habis habisan. Buatlah sesuatu yg luar biasa dari yg selalu anda lakukan untuk menggunakan masa sebaik mungkin.

"NOW,OR NEVER"

(it means either you struggle now and insyaAllah you'll achieve your target(Allah sees our harwork,not our IQ level) or you don't struggle from now onwards and insyaAllah you'll never satisfy with your result in the long term)

contoh perkara luar dari kebiasaan:
-memnghabiskan 2 set soalan bio temasuk essei,2 set soalan addmath dalam sehari. Hari lain tukar 2 subjek lain dan jgn ambil remeh PSI dan PQS.
-menghadirkan diri di kelas utk belajar dari lps asar sehingga azan magrib berkumandang dgn mengambil risiko lambat mandi atau mandi kerbau serta terlepas makanan malam.
-makan telur stgh masak pagi2 walau anda malu mmbawa ke hulu hilir telur ayam itu pada waktu pagi.

2.Sentisa minta pertolongan Allah setelah setiap usaha yg anda lakukan. Doa sebelum,selepas belajar. Setiap kali soalan susah di jawab,berdoa dipermudahkan. Setiap kali rasa kesenangan dlm menjawab,ucap 'ALHAMDULILLAH' dan berdoa utk dimudahkan soalan seterusnya. Doa dalam hati semasa menuju ke kelas setiap hari akan apa yg anda ingin capai(spt 11a1).

"DOA MENGHILANGKAN CELARU(TENSION) SERTA MEMBAWA KETENANGAN YG ABADI(PROLONGED)"

(sbb itu doa dikatakan sallahul mukmin-senjata org mukmin. Tapi doa lah selalu orang abaikan dan tidak hormati bacaan doa walaupun bukan dalam kesusahan)

3. Utk BIOLOGI,lazimkan melihat gambar rajah dalam buku teks dan bukan buku rujukan. Kertas peperiksaan akan keluarkan 'sebijik sejibik' rajah tuh. Ambil ihtimam(perhatian) kepada label2 dan bentuk gambar rajah serta nama gambar rajah tersebut.

dan SOALAN ESEI sgt2 membantu dalam memahami BIOLOGI secara pantas dan kekal. Dan ini sll nyer orang malas nk buat. Soalan ABCD kadang kala di mudahkan dan di susahkan 'level' soalan esei. Tapi,ABCD penting untuk perkara2 'specific' yang sll nyer kita rasa mustahil utk ditanya. Oleh itu,buat SATU SET LENGKAP!!
-esei hantar pada cikgu,dan pastikan anda ada semasa di tandakan esei itu. Jika tidak sempat,hantar dahulu,kemudian rujuk kembali cikgu setelah 'post-mortem' sendiri kesalahan anda. Kdg2 hanya'silly mistakes' dan bukan kerana tak faham.


Baiklah,ada kelas lepas ni. Nak jalan 20 minit ke universiti. Nanti2 saya tambah lagi,insyaAllah. wslm

2 thumbprints:

fatinhumaira said...

afeq memang baek

afiquehidayat said...

slm,
alo mumu....waaa,lame xdgr citer kwujudan ko...

takpe je,
afiq mmg baekkkkkkkkkkkkkkk
yuhoooooooooooo.....clap222

p/s-
mumu,ko jgn up down je result, skrg suda kne pulun tau! aku doakan ko dpt capai target ko!

nota kaki-pesan kat kwn2 nasihat aku dlm blog tuh!