Thursday, October 22, 2009

muhadaroh(lecture) DAY 1-4


pemandangan sebahagian cairo di kala 'sunset'..bumi anbia,bumi kinanah



Salam alaik,
Alhamdulillah,syukur kepada Allah dalam setiap yg berlaku dalam hidup episod baru di mesir nih.Hehe

Setakat ni,sudah 4 hari aku masuk kuliah. Untuk pngetahuan,aku memilih utk masuk kuliah g2g. Apa g2g tuh? Bagi yang tidak tahu, sistem pengajian untuk pelajar Malaysia di mesir ni ada 2.

MoU dan G2G. Ringkasnya,MoU adalah program khas dgn kelas khas utk semua pelajar Malaysia shj. Contohnya,budak JPA la. Mereka belajar sekelas dan pensyarah akan ‘bersyarah’ dalam English. Bagi G2G yakni kelas saya,akan dicampur dgn muda mudi arab. Pensyarah akan ckp dlm arab sampai org melayu mcm saya akan pening kepale. Haha.Masing2 ada kelebihan. Untuk MoU kelebihan pada ‘lecture’ yg mudah faham,untuk G2G kelebihan pada jangka masa panjang,yakni masa ‘clinical year’ di ‘teaching hospital’.

(nota kaki: setakat ni ada 2 sahaja orang melayu termasuk saya. Grrrr.....hari pertama tak faham apa2,hari kedua pun sama,ketiga dan keempat mcm cuba fhm2 sikit,Alhamdulillah..)

kamus nk faham istilah perubatan dalam arab

Aku duduk kat zinhum,kawasan rumah utk budak medic,mostly jpa tahun 2. Alhamdulillah,semua baik2. Teman sebilik ex-kisas, dan teman serumah lagi 2 ex-shams ganu dan ex-shams n9. Semuanya 4org. Disebabkan semuanya dalam bangunan sebelas tingkat ni pelajar MoU (kecuali seorg senior tahun 6),jadual mereka lebih padat dan memaksa mereka keluar rumah awal2 pagi dan balik lewat petang.

Dan bagi g2g mcm saya yang terkenal dgn jadual ‘lepak’-sbb muda mudi arab cepat bising, saya keluar lambat-kelas pukul 12 dan balik awal iaitu pukul 2. Akibatnya,jalan pergi kuliah kena seorang2,balik seorang,dalam kuliah(kalau kwn xdtg@xjumpa) duduk seorang2 dgn arab.
GRrrrrrrr,mula2 rasa xyakin,takut,gelabah,etc. Alhamdulillah,setakat waktu taip ‘post’ ni,boleh tahan lagi. Hehe...rasanya sbb xmasuk bab susah lagi kut.baru asas2. Tapi insyaAllah,kena tangkap cepat la yg asas2 nyer dan kukuhkan sblm masuk bahagian lagi susah.

Berikut muqarror minggu pertama kehadiran=minggu 3 kuliah (2minggu terlepas kuliah...arab mula awal):-

1.Physiology: iron absorption(hadid el-imtisos)
2.Biochemistry: carbohydrates
3.Anatomy: pectoral region (mantiqoh li sodriy)
4.Histology: cytoskeleton

dan dgn semangat yg berkobar2 utk 'power' arab yakni mmudahkan aku faham 'lecture',aku beli garidah(surat khabar) pertama...faham sikit2 je!


ni la gaya nyer...tgk pun da pening!!

3 thumbprints:

NidzamYatimiRamli said...

hmm,,salam ziarah dr malysia...hehe

semoga terus terusan berjuang sehinggan titisan darah terakhir kering..he

doakan kami sume

afiquehidayat said...

to yatiminidzam:

huhu..dr malaysia,tanah air yg ku cintai..

smlm aku mimpi ttg dq,
borak dgn seorg shbt kite,
katenyer da nk abis 30 juz..
bangun2 terkejut gle aku.

ingatkan mesir ni mmpi,
-aku masih d dq

hati mungkin d dq lagi kutt..

kalammuhaffiz said...

salam perjuangan..
cma ana nak tnya..
anta u azhar @ u cairo??