Saturday, August 22, 2009

MAIWP,DQ & BTN: hikmah tersembunyi

salam alaik..semoga pembaca tenang dlm beribadah di bulan ramadhan ini ye..

minggu lepas DQ disahkan perlu ditutup,kenapa? sbb H satu N satu yang mula menunjukkan taring nya di DQ..dalam masa yg sama,sebaik sahaja saya melangkah keluar utk ke stesen ktm, dapatlah panggilan MAIWP(biasiswa ke mesir -saya minta azhar- dan diceritakan oleh akak2 dan abg2 saya sbg minhah atau biasiswa termewah di mesir) dan menyatakan satu berita gumbira.. haha,Alhamdulillah..saya berjaya dapatkan biasiswa itu..

tapi bukan senang2 nk terima terus..sbb saya Sayangggg(erkk??) DQ. insyaAllah,akan diperbanyakkan solat sunat istikharah,minta petunjuk dari Yang Maha Mencipta saya,anda,dan semua makhluk2 yang kita nampak dan xternampak. Ok,itu cerita pertama.

Ini cerita kedua. sebaik sahaja saya sampai ke rumah agam ibubapa saya(eceh,rumah agam..bukan nk kata rumah besar sgt..saja2 je), di serahkan pula oleh bapa saya surat yang ber intipatikan berita sedih. ANDA DITAWARKAN BTN. Adus,kalau tak hadir mmg tak boleh lepas nk pergi luar negara. nak tak nak(tak nak lebih lagi la) kena la ikhlaskan niat. huhu..tidak tahu apa la yang nak di doktrin kan orang2 kerajaan tu.

(sebenarnye saya di arahkan pi ke btn ulu kernas perak(same place as shukriah's),tapi atas sbb kesuntukan masa-panjang cerita nya- saya pun di pindahkan ke btn meru,kelang..stgh jam je dr umah..haha)

BYK manfaat dari suasana btn yg saya pergi tuh. Kenapa? Haha,mula2 mmg rasa bosan sbb hati susah nk terima lagi kehadiran di situ, tapi nk tau apa yg seronok? Ok,nih saya men'pointed form' kan la:-
  • daripada 109 orang peserta, lebih kurang 102 orang ialah pelajar usuluddin dan syariah. Jadi,kesannya, biah jadi sebijik mcm kat dq. haha,ckp 'ana enta',pakai kopiah all the time (walau masuk wat 'repelling' dan 'jungle trekking'), yang akhawat semua kecuali 4-5 memakai tudung labuh dgn ada yg berpurdah. Wah,ini kem ibadah ke btn?? Lain benar suasana yg saya fikir2 sebelum ni.
  • ceramah lebih 'transparent' ttg islam dan melayu di malaysia. Unsur politik tentu la ada...haha. (tapi,jgn la terima bulat2). bercakap isu palestin dan yahudi pun ada!!! Bukan Malaysia sahaja..
  • suasana solat lebih kurang di DQ. Mmm,bacaan pjg2(sbb ada je huffaz jugak),dtg awal subuh, semua berpakaian lengkap utk solat(jarang terjadi utk kursus2/kem kerana biasanya t-shirt menjadi pilihan ataupun seluar slack)..
  • aktiviti LDK lebih kepada Islam dan bukannya melayu. Perkataan arab pun keluar sikit2..haha,fasilitator mula2 mcm pelik,lama2 terpaksa terima. Contoh, taaruf,tamsil, muamalat(h), ikhtilat,keluarkan hadis2 dan ayat Quran(sket2 je la)
Jadi,apa yg baik saya ambil. yang kurang baik jadikan pengajaran,dan tidak perlulah saya aibkan mereka sbg org islam juga. Tapi betul la, agak 'narrow-minded' bila tiba masa utk LDK dan persembahan. agak membosankan la...(maaf jika ada yg terasa)

Cerita Ketiga..hrm,apa keputusan saya? ambil atau tidak tawaran itu? Takpe, masih lagi misteri. Jika terima, saya akan menulis 'post' dari mesir pula lepas ini(lepas raya gitu)

OK,'short of time'.... slm

7 thumbprints:

Lady Shukriyah said...

slm.

afiq.

huhuw.

same here.

bdak2 ak pn lbey kurg cm konye kem.

tp ok la.

i still liv tru.

hahhahaha.

bc la my post ap yg ak SUKE sgt kt btn.

hahahahhaah.

afiquehidayat said...

ahaha..

ok2..nnti aku bce

tq promote blog sendiri..ngeh3

Asyraf Hj Rahim said...

AFIQ...

sjak ble ade DSLR???

tu EOS 500D ek??

lens 18-105mm??..

btol x??/

nk tez power ni

afiquehidayat said...

ko la yg terbaik acap...
huhu

adiLa said...

subhanallah..best gile biah btn kamu.
akak punya macam pusing 179 darjah sket.huhu.

alf mabruk,selamat berangkat ya.

Asyraf Hj Rahim said...

eh npe afiq??

btol ke ak teka tu???

afiquehidayat said...

afiq to aDila:

alhamdulillah..biah itu baguz..
insyaAllah,saya akan cube cari biah mcm itu

afiq to Asyraf Hj Raim:

ntah...bukan aku punye pun camera itu..

berangan jer..