Tuesday, September 15, 2009

RAMADHAN: countdown dlm kesedihan



25r ramadhan;

sekadar meluahkan sedikit yang terasa di hati saya pada ketika ini. Hari ini da 25 ramadhan. Ya Allah,sekejapnya sebulan yang indah ni. Seronok rasa bila ramadhan datang, tambah2 da tahu syaitan di ikat, berasa lebih yakin dalam beribadah. Tak siapa tahu bila malam 1000 bulan itu. tapi saya yakin ramai suda maklum akan ada nya malam 'special' tuh. Mari kita 'review' apa ramadhan ajar kita, apa tindakan yang insya-Allah boleh kita ambil bagi saat2 terakhir ramadhan:

"REVIEW" DIDIKAN RAMADHAN:

-puasa cara terbaik mendidik/tarbiah nafsu yakni telah mendapat hasutan syaitan 11bulan

-solat pendinding utama dari kejahatan(solat terawih berjaya menjemput ramai jemaah termasuk yang jarang ke surau/masjid kerana 'busy yg teramat')

-solat jemaah menambah kekuatan jemaah,umat islam itu sendiri.

-zakat menzahirkan peri pentingnya berkongsi harta dalam membersihkan dari ynag bukan hak kita(mungkin terambil hak orang secara tidak perasan semasa mengumpul harta)

-berbuka dengan tamar itu sunnah. Membuktikan bahawa terdapat faedah memakan buah(benda yang di'masak' Allah dahulu sblm makan benda yg dimasak manusia)

-dekat dengan Al-Quran iaitu bacaan Quran itu sangat penting dlm memahamkan ttg Islam dan juga perintah Allah dan larangan nya. Tidak hairan jika tilawah diadakan di kebanyakan masjid/individu setiap malam=harus dibaca setiap hari walaupun 11 bulan bukan bulan ramadhan.

TINDAKAN SAAT AKHIR:

-per'elok'kan puasa.. Jauhi perkara lagha yakni sia-sia. Kurangkan masa ber'internet',ber'facebook',berf'friendster' (dan seangkatan dgnnya), membeli belah(malaysia banyak sale!!! seronolk tapi kne berpada-pada2 la)

-banyakkan masa dengan Quran. Baca,faham,baca tafsir,dan terjemahan. Masa; lepas subuh,lps stiap solat,etc. ikut kesesuaian individu dan urusan yg perlu diselesaikan.

-banyakkan solat2 sunat. Antaranya yang mudah(utk orang kebanyakan) di lakukan ialah solat sunat dhuha,rawatib, hajat dan taubat.

-berusaha untuk solat malam. Tahajud dan hajat dan taubat. Hanya dalam 10-15 minit shj utk diluangkan jika terlalu sukar untuk dilakukan.

-zikir dan selawat di-lazimkan...dalam hati pun ok. Sedang pandu kenderaan,sedang duduk2 saja2.. etc.

Sekian... peringatan untuk diri sendiri dan juga org Islam yang lain. tq, Dn~

5 thumbprints:

hnyhar said...

a truly good reminder to me too..thanx to u afiq.may Allah SWT bestows u with His Great blessings..and guides ur path according to His Will..

blessed Eid!!

|nurhidayah| said...

"dekat dengan Al-Quran iaitu bacaan Quran itu sangat penting dlm memahamkan ttg Islam"...

i remembered one phrase quoted by one sister,
"selama ni kte membaca quran dgn akal semata,bkn HATI....makanya al-Quran payah mau lekat dlm diri,lagi2 la klu kite x phm arab"

jazakAllahu khairan kathira.bermanfaatlah mereka yg saling mengingatkn....

afiquehidayat said...

to hnyhar:

insyaAllah. thank you for reading n giving attention. InsyaAllah, this is the 'saranan' from Allah in surah al-asr,

"demi masa(1) sesungguhnya manusia itu dalam kerugian(2)kecuali orang2 yang berpesan2 dlm KEBENARAN...dan berpesan2 dgn kesabaran"


to .:..hidayah..:. :

yup,utamakan kualiti pembacaan dari kuantiti. dan tingkatkan kuantiti di samping kualiti. walo sibuk di kehidupan kampus xlame lagi(huhu..aku la tu..)

(antara pngajaran yg aku perolehi di dq-read n understand what u r reading)

a l h a n z a l a h said...

camat ari rayer... maap bbnyak yer...
eyh, napa x dak shoutbox?? susah ma camni...

All da best!!1
tgu aku kat azhar tahun depan...

afiquehidayat said...

slmt ari raye...ko de bce kat shoutbox ko?

xshoutbox sbb au xnk la.hahaha
tunggu ka azhar? mne bley? ko kne pi uia la..da dlm agreement..kui3x

ok2,doakan aku masyi 16juz n bjaye jdi best medic student ye!